Matti Antero Kristian Fagerholm, szerzej znany jako Michael Monroe, kończy dzisiaj 59 lat.
Magazyn „Classic Rock” uczcił urodziny byłego wokalisty Hanoi Rocks okolicznościowym artykułem. Muzyk wymienił w nim dziesięć kawałków, które zmieniły jego życie.
Wśród wyróżnionych utworów znalazła się między innymi piosenka „Ain’t It Fun”.
Monroe przypomniał – skądinąd dobrze znane – okoliczności, w jakich utwór Dead Boys trafił na płytę „The Spaghetti Incident?” Guns N’ Roses…
„Stiv Bators i jego Dead Boys wywarli wielki wpływ na mnie i Hanoi Rocks. Szczególnie przypadł mi do gustu kawałek
Ain’t It Fun, w którego tekście pojawia się między innymi ten optymistycznie nastrajający werset:
Ain’t it fun when you know that you’re gonna die young, it’s such fun… Otóż we wczesnych latach dziewięćdziesiątych wybrałem się do Los Angeles, żeby zagrać na saksofonie i harmonijce w piosence
Bad Obsession z albumu
Use Your Illusion Guns N’ Roses. Jakiś czas wcześniej Stiv Bators zginął w Paryżu, potrącony przez samochód.
Zgrałem na kasetę pierwszą i drugą płytę Dead Boys i podarowałem ją Axlowi, który wyznał mi, że nie jest osłuchany z twórczością kapeli Stiva. Słuchaliśmy tej kasety w jego wozie, włócząc się po Hollywood, a kiedy rozbrzmiała
Ain’t It Fun, Axl zawołał:
Genialny numer! Zaśpiewajmy go w duecie na naszym albumie z coverami! Zadzwonił do Slasha, skrzyknął zespół, a następnego dnia już trwały nagrania. To była magia! Śpiewaliśmy to twarzą w twarz, a wokół płonęły świece. Stiv miał zwyczaj je zapalać, kiedy razem nagrywaliśmy. Jego duch unosił się wokół nas, szczególnie w chwilach, gdy głos Axla brzmiał zupełnie jak głos Stiva – jak w słowach:
Ain’t it fun when you feel like you just gotta get a gun.
Strasznie się cieszyłem, że w ten sposób mogę oddać hołd pamięci Stiva i że miliony ludzi zobaczy jego imię na płycie Guns N’ Roses… bo Axl obiecał, że w albumie pojawi się notka
In memory of Stiv Bators. Nie mógłbym sobie wymarzyć lepszego hołdu dla bardzo bliskiej mi osoby”.
… i przytoczył pewną anegdotkę dotyczącą jego menedżera:
„Mój ówczesny menedżer był zupełnie bezużyteczny. Kiedy dowiedział się o mojej współpracy [z Guns N’ Roses] i o tym, że
Ain’t It Fun miała trafić na ich płytę, przed oczami zamajaczyła mu wizja fury dolarów i powiedział:
Mogę wynegocjować dla ciebie bardzo lukratywny kontrakt. W odpowiedzi kazałem mu trzymać się od tego z daleka. Nie chciałem, żeby wszystko zniszczył. Nie chciałem zrobić niczego, co mogłoby skłonić Guns N’ Roses do zmiany zdania co do wydania tej piosenki. A pieniądze – czy pazerność z mojej strony – mogły przecież odwieść ich od tego pomysłu”.
„Widziałem”, dodał Monroe, „że wielu ludzi, w tym muzyków, traktowało Guns N’ Roses jako coś w rodzaju banku. Chcieli coś dla siebie uszczknąć z ich sukcesu i sławy. Zawsze uważałem to za niesmaczne. Dlatego poprosiłem tylko o dwie rzeczy: żeby umieścili na płycie notkę
In memory of Stiv Bators i żeby… nie popełnili błędu w moim nazwisku! Spełnili te prośby. A ja jestem szczęśliwy i dumny z powodu tamtej współpracy”.
Pozostałe ważne dla Michaela utwory to:
- Little Richard: „Long Tall Sally”,
- Little Walter: „My Babe”,
- Little Steven & The Disciples Of Soul: „Voice Of America”,
- The Lords Of The New Church: „Open Your Eyes”,
- AC/DC: „It’s A Long Way To The Top (If You Wanna Rock’n’Roll)”,
- Mott The Hoople: „All The Way From Memphis”,
- Alice Cooper: „Second Coming/Ballad Of Dwight Frye”,
- Cheap Trick: „He’s A Whore”,
- The Undisputed Truth: „Ball Of Confusion”.
Źródło