Guns N’ Roses uczcili początek listopada, publikując nową wersję „November Rain”.
Utwór, zamieszczony w jubileuszowej edycji „Use Your Illusion”, różni się od wcześniejszej odsłony udziałem prawdziwej orkiestry. To sprawia, że zmieniają się brzmieniowe niuanse.
Nie brakuje ludzi, którzy obwiniają „November Rain” i „Estranged” za to, że na początku lat dziewięćdziesiątych w Guns N’ Roses pojawiły się tarcia. Jednak początki „November Rain” sięgają lat osiemdziesiątych. Axl stworzył zrąb piosenki, zanim zespół w ogóle się uformował. Zresztą istnieją wersje fortepianowe i akustyczne, nagrane w epoce, gdy ballada była jeszcze „w powijakach”.
Ukazanie się „November Rain” od początku było więc kwestią czasu, a Rose dobrze wiedział, że utwór nie nada się na „Appetite For Destruction”.
Gdy rozpoczynały się prace nad płytami „Use Your Illusion”, Gunsi byli już jednym z największych zespołów na świecie. Dlatego Rose zabrał się za nagrywanie z niebywałą wprost pieczołowitością. Nie każdy wie, że „November Rain” to od początku do końca jego dzieło – z aranżacjami włącznie. Axl zasugerował nawet ówczesnemu perkusiście Guns N’ Roses, Mattowi Sorumowi, żeby nagrywając swoje partie, inspirował się piosenką „Don’t Let the Sun Go Down on me” Eltona Johna.
W teledysku pojawiają się sceny, w których zespół wykonuje utwór przy akompaniamencie orkiestry, jednak wersja z płyty w całości powstała w studiu – i w całości zaaranżowana przez Rose’a. To, co brzmi w niej jak orkiestra, w rzeczywistości było syntezatorem.
W odświeżonej wersji partie smyczków zostały nagrane przez prawdziwą, pięćdziesięcioosobową orkiestrę pod przewodnictwem kompozytora Christophera Lennertza. Steven Wilson z Porcupine Tree zmiksował całość.
Przejdźmy jednak do rzeczy.
Na czym dokładnie polegają różnice?
IntroNo cóż, to akurat jest dość oczywiste, biorąc pod uwagę specyfikę tego fragmentu. Już pierwsze dźwięki fortepianu brzmią inaczej niż w wersji oryginalnej, a to ze względu na bardziej „wyraziste” zmiksowanie. Oczywiście, całe intro jest wierne oryginałowi, ale sekcja smyczków jest ciut bardziej uwypuklona, co szczególnie słychać u końca pierwszej minuty.
Wokale Axla Wokale nie zostały nagrane ponownie, dlatego różnic właściwie nie ma. Jednak nowe miksowanie bardziej je uwypukliło i niejako wysunęło na pierwszy plan.
Smyczki w końcowych partiach Pod koniec, kiedy Rose śpiewa „And when your fears subside / And shadows still remain / I know that you can love me / When there's no one left to blame", w tle ponownie słychać smyczki, których próżno byłoby szukać w oryginale.
OutroTo może najlepszy fragment całego utworu, a w nowej odsłonie ma jeszcze więcej smaczków. Znakomita gitara Slasha wypada nawet bardziej dramatycznie niż w oryginale, co w dużej mierze wynika ze wsparcia smyczków, które brzmią tak, jak gdyby szykowały się na wojnę. Wokal Axla też staje się pełniejszy, a to dlatego, że słychać górne rejestry, które w starszej wersji najwyraźniej zostały zagłuszone.
To by było na tyle…
Guns N’ Roses zdołali ponownie wydać „November Rain”, jednak to, dlaczego właściwie główna bohaterka teledysku, Stephanie Seymour, umarła, nadal pozostaje tajemnicą. Być może nigdy się tego nie dowiemy.
Źródło