The Chinese Democracy Years – 1999: Album zyskuje nazwę
Pogłoski mówiące, że Axl chciałby skończyć album do lata 99 i być głównym zespołem na różnego rodzaju festiwalach, zostały tylko wzmocnione poprzez zainteresowanie GNR by wystąpić na Lollapalooza. Wkrótce jednak, praca nad albumem wygrała z chęcią koncertowania.
Dzień po tym jak GNR przekroczyło zakontraktowany termin 1 marca, pojawiły się plotki że zespól wyda nowy utwór na soundtracku do filmu. Kilka miesięcy później, zmixowana (gra zarówno stary jak i nowy skład) wersja Sweet Child O’Mine, pojawiła się w filmie Adama Sandlera, „Big Daddy“. MTV donosiło: „Lori Lahman, twierdzi że początkowa część utworu to nagranie live z koncertu w Paryżu przez GNR w składzie (Axl Rose, Slash, Duff McKagan, Gilby Clarke and Matt Sorum). Mniej więcej w połowie utworu, wchodzi nowy skład, przypuszczalnie: Robin Finck, Johh Freese, Dizzy Reed, Tommy Stinson, Paul Huge i Axl Rose. Intro do utworu zawiera powtarzającą się frazę „Figaro“, co wg. Lahmana było dodane przez Rose’a „dla zabawy“ w finalnej fazie nagrywania utworu.
Wart wspomnienia jest również szybki urywek wokalu na samym początku - w rzeczywistości jest to Axl mówiący „without you“. Utwór nie został zawarty na oficjalnym soundtracku. W tym samym czasie, pojawiły się pogłoski że tytuł albumu będzie brzmiał „2000 intentions“.
Mix SCOM nie był przypadkiem i miał być swego rodzaju prekursorem dla kolejnego projektu: GNR - Live Era ’87–’93, co miało uspokoić Interscope.
Slash: „Sam pomysł płyty wyszedł oczywiście od wytwórni, która zaczynała powoli panikować w świetle tego że od rozpadu zespołu, Axl nie dał im żadnego nowego materiału“.
Wg. Axla „Del James przerobił kilka dobrych lat i przekopal się przez każdy koncert z trasy UYI zarejestrowany na taśmach“.
W tym samym czasie strona internetowa Duffa donosiła: „Slash był odpowiedzialny za większość pracy nad albumem. On i Axl pracowali najciężej. Steve, Izzy i inni byli zaangażowani w mniejszym lub większym stopniu“.
Kiedy album został w końcu wydany 30 listopada, odbiór był raczej umiarkowany. Dla Matta Soruma, najciekawszą rzeczą był jego własny wkład. Mniej więcej w tym samym czasie komentował: „Axl stał się bardzo ‚metafizyczny’ i zaczął spędzać dużo czasu w Sedonie, Arizona. Ci ludzie wykorzystywali faceta z milionami dolarów na jakieś szaleństwo“. Kiedy album wyszedł, zastanawiał się czy była to zemsta Axla - Sorum został wspomniany tylko jako „dodatkowy muzyk“.
„Dodatkowy muzyk?“ mówił Sorum w The Times. „Nagle bębnie na tamburynie“.
Z nowym składem na wakacjach, przez lipiec Axl pracował nad Live Era, Robin Finck miał czas na przemyślenie swoich opcji. Jego 2 letni kontrakt wygasał z 1 sierpnia. Trent Reznor, były pracodawca i kumpel z zespołu, właśnie skonczył pracować nad albumem NIN, „The Fragile“. Finck dołączył do NIN na MTV Video Music Awards, trasa miała rozpocząc sie w następnym miesiącu.
„Pomogłem pisać, aranżować i nagrać piosenek wystarczających na kilka płyt“ powiedział później Finck. „To było fajne przez jakiś okres czasu, ale potem stalo się strasznie frustrujące - nic nie było doprowadzone do końca, bo nie było tekstów. Żadna piosenka nie została w ogóle skończona, a byłem tam 2,5 roku“.
„Robilismy utwor do pewnego momentu i czekaliśmy aż Axl pojawi się z tekstami/utworem. Nie moglem dłużej pracować nad utworami zatytułowanymi np. Instrumental 34“
Manager GNR, Doug Goldstein był bardziej optymistyczny w listopadzie: „Na tę chwilę moge powiedzieć że mamy 99% gotowej muzyki i 80% wokalu. Myślę że płyta będzie gotowa w lutym lub marcu i wydana latem“.
Odejście Fincka spowodowało pewne zamieszanie. Gitarzysta Queen, Brian May, który wkrótce mial pracować nad albumem, komentował następnego roku że: „Axl czuł że jest w trudnym miejscu, ponieważ gitarzysta z którym pracował nad nowym albumem, który zrobił większość utworów odszedł, a Axl był naprawdę emocjonalnie przywiązany do tego co zrobił Robin. Mimo to Axl nie chciał żeby jego partie zostały na albumie, ponieważ odszedł z zespołu“.
Był to wzór, który miał powtarzać sie kilka nastepnych lat.
Wkrótce po tym jak Robin odszedł by koncertować w z NIN, zespół zaczął pracować nad nowym utworem, który mial trafić na nowy film z Arniem, The End Of Days. Utwór nad którym pracowali był starym utworem, napisanym przez Huge’a i Dizzy’ego około 97, w okresie kiedy Moby był producentem albumu.
Partie Fincka usunięto i Dave Navarro, gitarzysta Jane’s Addiction i RHCP został zaproszony by nagrać nowe. „Nie ma o czym mówić, po prostu do mnnie zadzwonili i poszedłem do studia. Spędziłem tam 1,5h, zagrałem solo i to by było na tyle. Nie bardzo dawali mi wskazówki, myślę ze dlatego zadzwonili do mnie“. Navarro wspominał potem że Axl zadzwonił do studia kiedy Navarro grał i przez słuchawkę kazał mu zagrać „z większym feelingiem“.
W listopadzie, oficjalnie ogłoszono tytuł albumu. W wywiadzie z MTV, Axl uchylił rąbka tajemnicy, jakie miał on znaczenie.
Kurt Loder: „Masz zamiar nazwać album Chinese Democracy. Jakie jest tego znaczenie, skoro rzecz jasna, nie ma chińskiej demokracji?“
Rose: „Cóż, jest wiele ruchów demokratycznych w Chinach, jest to coś o czym wiele się mówi i coś co miło byłoby zobaczyć. Może to też być po prostu ironia. Nie wiem, po prostu lubię brzmienie tej nazwy“.
Nastepca UYI był ewidentnie na rzeczy. Metal Hammer donosił „GNR przygotowują się by zakończyć długą ciszę, kończąc pracę nad dwoma albumami studyjnymi, produkowanymi przez Seana Beavana. Oczekuje się że wydadzą je w październiku. Dwa, jeszcze nienazwane albumy stworzone zostały przez nowy skład : Axl Rose, Robin Finck, Paul Huge, Dizzy Reed, Josh Freese i Tommy Stinson. Pewne źródło, określa nowy materiał jako „czystsze, cięższe, ale zdecydowanie GNR“. Pomimo plotek, nie ma przesłanek o wpływach industrialu czy techno.“
Po ukończeniu Oh My God, Freese i Howerdel mieli trochę wolnego czasu więc wykorzystali go, zakładając własny projekt. Nazwali go Perfect Circlei nagrali albym Mer de Noms, który sprzedał się w nakładzie 1,7 mln egzemplarzy.
Podczas gdy przerwa Freesa mógł być wytłumaczony nagrywaniem ścieżek perkusji, wolny czas Howerdela wynikał z pracowania nocami.
Powiedział potem Total Guitar: „Nocami, zespół, cała załoga i producent wychodzili, wtedy wkraczałem ja i Axl by popracować nad gitarami i czasem nad wokalem. Muzyka brzmiała wtedy świetnie i jestem, tak jak inni, ciekawy by tego wysłuchać. Nie mam pojęcia co zrobili do tej pory. To co ja zrobiłem na płycie nie będzie mialo jakiegoś wielkiego znaczenia. To co miało znaczenie to praca nad kawałkami, ktore byly tak niedopracowane/kiepskie że nawet nie wiem czy trafią na płytę“. However zostaje wymieniony na CHD przy piosence There Was A Time, odpowiadał za edycję cyfrową.
Z końcem listopada, Axl zagrał prawie tuzin utworów dla Rolling Stone, które donosiło potem: „wyobraźbie sobie Physical Graffiti zeppelinów zmixowane przez Becka i Trenta Reznora i będziecie mieli pojęcie o nowym brzmieni Axla“.
„Utwór po utworze, łączy ostrą rockową energię i klasyczność GNR z zaskakujaco nowoczesnymi i ambitnymi pomysłami. Oprocz lekko grungowej piosenki tytułowej, album zawierać ma Catcher in the Rye, IRS, The Blues, Oklahoma (słyszane tylko jako instrumental) i TWAT, co oznacza There Was A Time.
Dodali: „Axl wydaję się wyrażać swoją wersję wszystkich swoich bitew - min z byłymi członkami zespołu, lub nawet bardziej bolesne sprawy takie jak jego związek z supermodelką Stephanie Seymour, z którą przeżył trudne rozstanie. Mówi o tym jak chciałby żeby Dylan, syn Seymour usłyszał kiedyś płytę. „Mam nadzieję że usłyszy to jak dorośnie, jeśli kiedykolwiek chce znać calą historię, poznać prawdę“.
Poza Navarro, Axl zaprosił kolejnego starego znajomego do współpracy - Briana Maya.
May: „Axl powiedział : „Brian, mogłbyś wpaśc i nagrać coś co mi sie spodoba i nie bede czuł się źle odrzucając inny materiał?“ Więc tak zrobiłem. Przyleciałem do niego i myślę że zagrałem na 3 utworach + popracowałem nad kilkoma innymi rzeczami. Ale wyszło całkiem fajnie, w mojej opinii.“
Pittman komentoał: „Pracowanie z Mayem było jedną z najlepszych rzeczy w moim życiu. Dla mnie jest najlepszym gitarzystą na świecie. Wspaniale było poznać go i przekonać sie jak fajnym jest gościem. Przyszedl i po prostu zagrał te solówki, bijąc na głowę to co robiliśmy - czegóż innego można by od niego oczekiwac?“
Ale jak zwykle, nic nie było oczywiste. „Axlowi podobało się co zrobiłem ale chciał się wgryzać w każde podejście, każdego nagranego dźwięku“ komentował potem May. „Bywało tak że siedzielismy od 5 do 7 rano rozbierając solówki na czynniki pierwsze i Axl mówił „hej Brian, możesz spróbowac w ten sposób?“ Wiecie, on jest bardzo skrupulatny“.
Jednym z utworów nad którymi pracowal May był Catcher in the Rye. „Catcher to wspaniały utwór“ - powiedział May kiedy ścieżka wyciekła. „Jest tam moja gitara, nagrana fajnie i świeżo. Świetnie było nagrywać te sesje, od razu polubiłem ten utwór, brzmi bardzo świeżo“.
Solo Maya, nie wylądowało jednak na ostatecznej wersji na płycie.
Wśród kolejnych współpracowników by zastąpić Robina można wymienić byłego gitarzyste M. Mansona, Zim Zuma (który zagrał na ich albumie wyprodukowanym przez Seana Beavana „Mechanical Animals“). Rozmawiano również ze Steviem Salasem (który grał z Georgem Clintonem i M. Jaggerem). Salas komentował : „Kiedy jammowaliśmy, mieli ludzi od Pro Tools, godzinami dodających jakieś dzwonki, gwizdki i pomysl, przynajmniej w moim rozumieniu, był taki że przekopywali sie przez godziny muzyki by znaleźć partię która miałaby być większą częścią utworu i zaczynali cały proces od nowa. Myślałem że wszyscy oni oszaleli“.
Richard Fortus, przyjaciel Stinsona, był również rozważany, zanim Axl zdecydował sie na Briana Carolla, aka Bucketheada. Axl zaprosił Bucketa do siebie na gwiazdkę. Gitarzysta był zły, że nikt nie dał mu pewnej trudnej do znalezienia laleczki Leatherface’a, której pożadał jako prezentu. Bucket ujął to potem tak: „zostałem zaproszony na gwiazdke do Axla; nigdy wcześniej go nie spotkałem. Smutno, że nie dostałem lalki, ale Ok, mimo to nadal smutno. Poszedłem do Axla, pokazal mi to zapakowane pudełko. Wersja Michalea Myersa (przyp. Bucket cały czas mówi o lalce:d) była już w sklepach od jakiegoś czasu, wiedziałem że była w takim samym pudełku. Pomyślałem że to właśnie Michael Myers i otworzyłem - była tam lalka Leatherface’a.
Dla Bucketa, był to znak że Axl go rozumiał - został zaangażowany, Minął kolejny rok.