Z Ultimate Classic Rock Guns N’ Roses wzbudzili swoją zacną dyskografią wiele zachwytów i kontrowersji.
Ale mnóstwo emocji budzi również obszerny arsenał utworów, których… nie wydali.
Powyższe stwierdzenie nie powinno chyba nikogo dziwić, jeżeli weźmie się pod uwagę perfekcjonizm Axla Rose’a, a także tempo, w jakim zespół tworzy nową muzykę. Dość powiedzieć, że w ciągu ostatniego ćwierćwiecza wydał tylko jeden album studyjny, „Chinese Democracy”, komercyjnie rozczarowujący i niesłusznie oczerniany.
Wieść niesie, że płyta z 2008 roku pierwotnie miała być trylogią, a imponująca ilość demówek, które wyciekły dwa lata temu, zdaje się potwierdzać opinię, że Rose jeszcze niejedno ma w zanadrzu.
Jest także sporo niewydanych utworów, które powstały u schyłku lat osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych, w ramach sesji nagraniowych do „Appetite For Destruction” i „Use Your Illusion”. Te ostatnie trwały, bagatela, osiemnaście miesięcy.
Niektóre piosenki – jak „Goodnight Tonight” – ukazują nam zespół w całej jego punkowo-metalowej krasie. Inne – na przykład „Just Another Sunday” – dowodzą, że Axl od dawna szukał nowych muzycznych horyzontów.
Odkąd w 2016 roku Rose, Slash i Duff McKagan ponownie się zeszli, fani domagają się nowego albumu. Ukazanie się singla „Absurd” tylko zaostrzyło te apetyty i wzmogło tęsknotę za takimi utworami jak „Hardschool” czy „Atlas Shrugged”. Nadzieje na nową płytę nagle nabrały bardziej konkretnych kształtów.
Oczywiście Guns N’ Roses zawsze pracowali w swoim tempie, niemającym nic wspólnego z tempem innych zespołów, i właściwie nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle wypuszczą kolejny krążek.
W międzyczasie możemy sobie jednak przypomnieć najbardziej fascynujące spośród tych utworów, których nigdy oficjalnie nie wydali.
„Hardschool”Z sesji „Chinese Democracy”, wyciekło w 2019 r.
Spośród wszystkich piosenek, które zostały nagrane podczas niekończących się sesji „Chinese Democracy”, „Hardschool” prawdopodobnie jest tą najbardziej „vintage”.
Płynnym, mocnym riffom towarzyszy to czysty, to znów tnący głos Axla. Tekst jest mroczny, ale zarazem jadowity, a w refrenie padają słowa: „But you had to play it cool, had to do it your way / Had to be a fool, had to throw it all away”.
„Atlas Shrugged”Z sesji „Chinese Democracy”, wyciekł w 2019 r.
Gunsów niejako ominęły muzyczne rewolucje połowy lat dziewięćdziesiątych, ponieważ zespół właśnie wówczas się rozpadał, a miejsce klasycznych członków zajmowali kolejni muzycy. Jednak powstała w erze „Chinese” piosenka „Atlas Shrugged” to fascynujący wgląd w świat muzyki alternatywnej. Głos Axla brzmi w niej zdumiewająco łagodnie i rzewnie, gitara jest błyskotliwa, a refren łatwo wpada w ucho. W kawałku zagrał gościnnie Brian May, co należy uznać za ukłon w stronę lat siedemdziesiątych, a zarazem przejaw wielkich ambicji Rose’a.
„Perhaps”Z sesji „Chinese Democracy”, wyciekł w 2019 r.
To kolejny utwór, w którym kluczową rolę grają klawisze. Także w tym nieco podobnym do „Catcher In The Rye” kawałku pojawił się Brian May. Tekst ma gorzki wydźwięk, prawdopodobnie związany z miłosnym zawodem. „My sense of rejection is no excuse for my behavior”, śpiewa Axl. „You pulled the gun that shot and crucified my savior”.
„Crash Diet”Sprzed „Appetite for Destruction”
Poruszony wypadkiem samochodowym, który w 1984 roku spowodował Vince Neil i w którym stracił życie perkusista Hanoi Rocks, Razzle Dingley, Rose napisał „Crash Diet” z pomocą gitarzysty Asphalt Ballet, Danny’ego Clarke’a, a także wieloletnich przyjaciół, Westa Arkeena i Dela Jamesa (Arkeen miał swój również swój udział w powstaniu „The Garden”, „Yesterdays”, „Bad Obsession” i „It’s So Easy”).
Tekst dotyczy pułapek, jakie stanowią narkotyki i alkohol.
„Drink 'n' drive white lightning, faster, baby / Then it's your last ride”, grzmi Rose. „Now better be so careful or you'll be dead before your time”…
Piosenka okazała się tragicznie prorocza, bo w 1997 roku Arkeen zmarł w wyniku przedawkowania. Miał wówczas 36 lat.
W 1993 roku Asphalt Ballet umieścili na drugiej płycie, „Pigs”, własną wersję „Crash Diet”, a jedenaście lat później glam metalowa kapela WildSide włączyła ten numer do składanki „The Wasted Years”. Muzycy nagrali „Crash Diet” już w 1990 roku, ale wytwórnia Capitol Records zablokowała wówczas wydanie tej wersji z powodu krytyk Axla.
„Just Another Sunday”Z sesji „Use Your Illusion”
Burzliwe sesje nagraniowe do „Use Your Illusion” zaowocowały tuzinami piosenek, z których wiele nie trafiło na płyty. Jednym z najbardziej fascynujących utworów z tamtej ery jest niewątpliwie „Just Another Sunday”, kawałek, któremu brzmieniowo znacznie bliżej do Culture Club niż do Aerosmith czy Led Zeppelin. Demówka ma bardzo pierwotną formę, ale wokal Rose’a rozbrzmiewa w całej okazałości. „There's something I need to say before it's too late / But I won't hold you back while I'm begging you to stay. Just another Sunday”.
„Goodnight Tonight”Sprzed „Appetite for Destruction”
Nie, to nie kolejny cover Wings. W czasach, gdy grali jeszcze w klubach, Guns N’ Roses zwykli wykonywać ten dziki rockowy kawałek. Po pierwszym wersie następuje miriada „Goodnight Tonight Goodnight Tonight Goodnight”. Piosenka jest zaraźliwie energetyczna, rytmem nawiązuje do muzyki punk, a gorączkowe riffy świetnie by pasowały do takich numerów jak „You're Crazy” i „Anything Goes”.
Przyjaciel Gunsów z początków ich kariery, Marc Canter, powiedział, że zespół wykonał „Goodnight Tonight” na żywo tylko raz, w styczniu 1986 roku w Roxy. Na kanale YouTube wciąż hulają kiepskiej jakości nagrania z tamtego koncertu.
Po latach Izzy Stradlin odkurzył ten utwór na potrzeby trasy z Ju Ju Hounds.
„Niewykluczone, że to on go napisał”, twierdzi Canter. „Nie mam pojęcia, kiedy powstał ten kawałek, ani dlaczego Gunsi zepchnęli go do kąta”.
„Bring It Back Home”Z sesji „Use Your Illusion”
Kolejny odrzut z sesji „Use Your Illusion”, „Bring it Back Home”, to powrót Gunsów do ich hard rockowych korzeni. Gitara brzmi jak krzyżówka Aerosmith z epoki „Rocks” i Whitesnake z czasów „Day Tripper”. Tekstowo piosenka jest pokrewna „Hair of the Dog” zespołu Nazareth, którego cover znalazł się na „The Spaghetti Incident?”. Nie trzeba chyba dodawać, jak wielu fanów chciałoby usłyszeć „Bring it Back Home” w dopracowanej wersji.
„Eye on You”Z sesji „Chinese Democracy”, wyciekło w 2019 r.
W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Rose fascynował się awangardowym rockiem industrialnym i kapelami pokroju Nine Inch Nails czy Prodigy. Echa tej fascynacji słychać w piosence „Eye on You”, która wraz „Better” i „I.R.S.” pokazuje, w którą stronę Axl chciał poprowadzić nowe brzmienie Guns N’ Roses.
„Too Much Too Soon” Z sesji „Use Your Illusion”
Tytuł piosenki to hołd dla muzycznego idola Duffa, legendy punku Johnny’ego Thundersa, który pojawił się na drugiej płycie studyjnej New York Dolls, zatytułowanej właśnie „Too Much Too Soon”, a w 1983 roku nagrał trwający minutę utwór akustyczny o tym samym tytule.
Brzmienie ocierające się o boogie-woogie, charakterystyczna gitara basowa, energiczne uderzanie w dłonie… mając to wszystko na uwadze, nie możemy się dziwić, że piosenka ostatecznie nie trafiła na „Use Your Illusion”. Mimo to przyjemnie się słucha, jak Axl i spółka wyzbywają się zahamowani i grają rock and rolla starej daty. Zwłaszcza Rose wydaje się przednio bawić, śpiewając pozornie bez wysiłku i trochę jak David Lee Roth.
„It Tastes Good, Don't It”Z sesji „Use Your Illusion” (piosenka grana na żywo w 1988 i 1992 roku)
Guns N’ Rose nigdy nie kryli się ze swoimi sympatiami dla hip-hopu. Rose często paradował w czapce N.W.A i dwie kapele prawdopodobnie odbyłyby wspólną trasę, gdyby finanse nie udaremniły tych planów. Flirt Gunsów z tego rodzaju muzyką zaczął się u schyłku lat osiemdziesiątych, kiedy to zespół pracował nad surowym żartem muzycznym o tytule „It Tastes Good, Don't It”. Piosenka rozbrzmiała na scenie w 1988 roku, gdy Gunsi otworzyli koncert Iron Maiden, a Rose zapowiedział ją ironicznymi słowami: „Oto piosenka rap w wersji Guns N’ Roses”. Jednak większość fanów kojarzy ten numer z koncertem w Tokio z 1992 roku i ówczesną wersją „Rocket Queen”.
Tekst nie jest zbyt górnolotny („I'm a fast motherfucker / Lemme tell you bout it sucker / Said you fuck with me / And I’ll fuck your mother”), ale piosenka wpada w ucho i dowodzi, że gdyby Gunsi poważniej zabrali się za rap-rock, mogliby odnieść sukces.
Źródło